Днес се навършват 90 години от рождението на големият български артист Георги Парцалев (1925 – 1989)

Завършва гимназията в Плевен, а след това учи медицина в Софийския университет.
През 1956 г. започва работа в Сатиричния театър, а през 1958 идва първата му роля в киното – в „Любимец 13″. Свързван с пътуващите в края на 50-те и през 60-те така наречени „естрадно-сатирични“ концерти, постепенно се превръща в живата легенда на на българската комедия с незабравимото си участие в „Привързаният балон“ (1967), „Кит“, „Петимата от Моби Дик“ (1970), „С деца на море“ (1972), „Сиромашко лято“ (1973), „Баща ми бояджията“ (1974), „Два диоптъра далекогледство“ (1976), „13-тата годеница на принца“(1987).

георги-парцалев

РОЛИ

В Сатиричния театър:

„Баня“ от Владимир Маяковски (1957; реж. Стефан Сърчаджиев) — Оптимистенко
„Дванайсетте стола“ от Иля Илф и Евгений Петров (1958; реж. Гриша Островски) — Кислярски и Едноок
„Криво седи – право съди“ от Нейчо Попов и Енчо Багаров (1959; реж. Гриша Островски) — няколко роли
„Побеснялото агне“ от Аурел Баранга (1959; реж. Михай Райку) — Таке Имиряну
„Дървеница“ от Владимир Маяковски (1959; реж. Боян Дановски) — Продавач на копчета, Кум и Пияница
„Главата на другите“ от Марсел Еме (1960; реж. Гриша Островски) — Горен
„Чичовци“ от Иван Вазов (1960; реж. Методи Андонов) — Хаджи Смион
„Балът на манекените“ от Бруно Ясенски (1961; реж. Гриша Островски) — Делегатът
„Удържимият възход на Артуро Хи“ от Бертолт Брехт (1961; реж. Боян Дановски, Методи Андонов) — Актьорът
„Когато розите танцуват“ от Валери Петров (1961; реж. Гриша Островски) — Съседът
„Свинските опашчици“ от Ярослав Дитл (1962; реж. Методи Андонов) — Нуц
„Импровизация“ от Радой Ралин и Валери Петров (1962; реж. Гриша Островски) — няколко роли
„Михал Мишкоед“ от Сава Доброплодни (1963; реж. Методи Андонов) — Михал
„Щръклица“ от Панчо Панчев (1963; реж. Вили Цанков) — Чорбаджи Петко
„Четвъртият прешлен“ от М. Ларни (1964; реж. Гриша Островски) — Борис Мингвенген
„Червен смях“ по Георги Кирков, Христо Смирненски, Гео Милев, Александър Жендов, Крум Кюлявков, Георги Караславов и Орлин Василев (1964; реж. Боян Дановски, Гриша Островски, Методи Андонов) — няколко роли
„Мачово бърдо“ от Мирон Иванов (1964; реж. Методи Андонов) — Денчо Отнянов
„Смъртта на Тарелкин“ от Сухово-Кобилин (1965; реж. Методи Андонов) — Варавин и Порутатаринов
„Краят на началото“ от Шон О’Кейси (1965; реж. Методи Андонов) — Дери
„Ревизор“ от Николай Гогол (1966; реж. Методи Андонов) — Осип
„Големанов“ от Ст. Л. Костов (1966; реж. Нейчо Попов) — Горилков
„Суматоха“ от Йордан Радичков (1967; реж. Методи Андонов) — Иван Гамаша
„Сватба за цяла Европа“ от А. Арканов и Г. Горин (1968; реж. Нейчо Попов) — Василий Журенков
„Сняг“ от Валери Петров (1968; реж. Гриша Островски) — Председателят
„Петрол“ от Иван Радоев (1968; реж. Асен Шопов) — Горският
„Женитба“ от Николай Гогол (1971; реж. Нейчо Попов) — Подкальосин
„Фаталната депеша“ от Орлин Орлинов (1971; реж. Борис Спиров) — Поп Гочо
„Хипотезите около подпалването на Ловчанския мост“ от Георги Мишев (1972; реж. Гриша Островски) — няколко роли
„Кораб с розови платна“ от Борис Априлов (1974; реж. Никола Петков) — Начев
„Януари“ от Йордан Радичков (1975; реж. Любомир Шарланджиев) — Сусо
„Енергични хора“ от Василий Шукшин (1976; реж. Борис Спиров) — Аристарх
„Състезанието“ от Петър Караангов (1976; реж. Александър Попов) — Ловецът
„Интервенция“ от Лев Славин (1977; реж. Валентин Плучек) — Полковник Фреданбе
„Как се обира една банка“ от Сами Фаяд (1978; реж. Борис Спиров) — Августино Капече
„Рейс“ от Станислав Стратиев (1980; реж. Младен Киселов) — Алдомировци
„От много ум… вражалец“ по Ст. Л. Костов (1980; реж. Асен Шопов) — Вражалеца
„Чичовци“ от Иван Вазов (1981; реж. Маргарита Младенова, Младен Киселов) — Хаджи Смион
„Представянето на „Хамлет“ в село Долно Туткаво“ от Иво Брешан (1981; реж. Уляна Матева) — Мило Пърлето
„Кошници“ от Йордан Радичков (1982; реж. Младен Киселов) — Давидко
„Обичате ли човешко?“ от Мирон Иванов (1989; реж. Здравко Митков) — Професор Лютибродски

В киното:

„Любимец 13“ (1958) — Гочо Полянски
„Невероятна история“ (1964) — Художникът
„Привързаният балон“ (1967) — Амед
„Кит“ (1970) — Главният инженер
„Петимата от Моби Дик“ (1970) — Педро
„Няма нищо по-хубаво от лошото време“ (1971) — Фурман-син
„Тримата от запаса“ (1971) — Иван Стайков
„С деца на море“ (1972) — Чичо Манчо
„Сиромашко лято“ (1973) — Методи Рашков
„Ламята“ (1974) — Гадателят
„Вечни времена“ (1975) — Улаха
„Два диоптра далекогледство“ (1976) — Димо Манчев
„Темната кория“ (1977) — Ташо
„Момчетата от „Златен лъв““ (1978)
„Роялът“ (1979) — Бай Личо Виделов
„Концерт за флейта и момиче“ (1980) — Полицейският началник
„Патиланско царство“ (1980) — Захари
„Близката далечина“ (1981) — Чете текста
„Тринайсетата годеница на принца“ (1987) — Царят на Калемби

В телевизията

„Учителят“ от Ст. Л. Костов (1964)
„Политикани“ от Рачо Стоянов (1966)
„Юнаци с умни калпаци“ от Никола Русев (1968)
„Недорасъл“ от Фонвизин (1969)
„Опечалена фамилия“ от Бранислав Нушич (1971) — Агатон
„Тайната на младостта“ от Миклош Дярваш (1972)
„Нако, Дако и Цако – шофьори“ (1973) — Дако
„Нако, Дако и Цако – моряци“ (1974) — Дако
„Нако, Дако и Цако – коминочистачи“ (1976) — Дако
„Баща ми бояджията“ (1974) — Костас
„Криворазбраната цивилизация“ от Добри Войников (1974) — Чорбаджи Коста
„Неочаквана ваканция“ (1981)
„Вестникар ли?“ от Иван Вазов (1982) – Иванчо
„Под игото“ по Иван Вазов (1989) — Хаджи Ахил

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s