Тайната корпоративна империя на мормоните

Източник: „Червено действие“

Мормоните са не само църква, но и финансова империя, а това смущава някои вярващи, тъй като според тях църквата им е твърде комерсиална, пише Роланд Линднер, в. „Франкфуртер алгемайне“
 
 
 
Републиканците издигнаха мормона Мит Ромни за кандидат за президентския пост.
 
Мормоните обаче са не само църква, но и финансова империя, а това смущава някои вярващи, тъй като според тях църквата им е твърде комерсиална.
 
Рон Мадсън се определя като ангажиран и вярващ мормон. Напоследък обаче 57-годишният адвокат от Солт Лейк Сити само се учудва.
 
Това вече не е църквата, която познавам, казва той за своята религиозна общност, чието официално име е „Църква на светиите на Исус Христос от последния ден“.
 
За Мадсън нещата стигнали твърде далеч, когато през март мормоните откриха луксозния търговски център City Creek Center в Солт Лейк Сити.

За адвоката центърът е символ на силното разпространение на комерсиализацията в неговата църква, който му показал, че членовете й продължават да „тънат в мрак“.
 
 
Мадсън е открил подписка в Интернет (ByCommonConsent.org), с която настоява църквата да публикува годишен финансов отчет. От началото на юли са събрани близо 800 подписа, но от гледна точка на Мадсън това не е лош резултат за
 
организация, в която рядко се изразява публично недоволство
 
Това е усетил 35-годишният му син Джошуа, след като се присъединил към инициативата. Оттогава съм загубил десетина или повече приятели във „Фейсбук“, отбелязва той.
 
Мормоните не са само църква, но и корпоративна империя. Под техният покрив общественополезни дейности съжителстват с множество начинания, насочени към печалба.

Тази сплав не е случайна, тъй като за църквата духовното и светското са свързани „като двете страни на една монета“, както каза Дитер Ухтдорф от върховния ръководен орган в реч през 2011 г.
 
За мормоните финансовата независимост на църквата и нейните членове е важен принцип. В това отношение Мит Ромни, който бе официално определен за кандидат-президент на републиканците на партийния конгрес във Флорида, е примерен представител.
 
Според всичко, което е известно за него, Ромни е силно вярващ мормон, въпреки че не досажда публично с подобни приказки. Освен това Ромни е много богат – състоянието му се оценява на 200 млн. долара.
 
Зад гърба му има успешна кариера на финансов консултант в Bain Capital, което му дава възможност да се представя като кандидат, разбиращ от икономика по-добре от съперника си Барак Обама.
 
Мормоните държат под ключ финансовите данни
 
Още нещо свързва Ромни с неговата църква – склонността да се пазят тайни за собствените финанси. Той отказва да публикува данъчните си декларации за период повече от две години назад и този отказ му носи непрекъснати атаки от демократите.
 
Мормоните продължават да държат под ключ финансовите си данни и само от време на време оповестяват отделни парченца.
 
Мормонската църква има много източници на приходи и два от тях са директно от членовете й – отдалеч изглежда, че най-важен е десятъкът: мормоните са съветвани да предоставят на църквата 10% от доходите си.
 
Райън Крагън, преподавател по социология в университета в Тампа и бивш мормон, оценява, че годишно се събират 7,4 млрд. долара. Той стига до тази цифра чрез обработка на данни от страни като Канада, в които, за разлика от САЩ, църквите трябва да представят финансовите си данни.
 
Освен десятък има и „дан за пости“ – един ден месечно мормоните трябва да се откажат от две яденета и да дарят спестените пари. Самата църква твърди, че разпределя тези средства сред нуждаещите се.
 
Парите от десятъка се вливат най-вече в изграждане и поддръжка на инфраструктура – 138 разкошни храма по света, над 18 000 общински дома и четири университета.

Застраховане, гастрономия, медии
 
Има обаче и предприятия, ориентирани към печалба, и голяма част от тях са свързани с Deseret Management Corporation (DMC).
 
Според данните на църквата този холдинг има седем дъщерни дружества – застрахователно (Beneficial Financial Group), ресторантьорска група (Temple Square Hospitality) и пет медийни компании, включващи издателство за вестници и книги, телевизии и радиостанции, както и интернет дружество.
 
Списание „Блумбърг бизнесуик“ оценява общия годишен оборот на компаниите от групата DMC на 1,2 млрд. долара. Според статията първоначално тази сума е била потвърдена от представител на холдинга, но след това – отречена от говорител на църквата.
 
Църквата дава минимален достъп до финансова информация само при застрахователното дружество Beneficial, за което се посочва нетна стойност на активите от 3,2 млрд. долара. С търговска цел е и Agreserves Inc., която е сред големите компании за селско и горско стопанство.
 
Сред активите му са фермите Deseret във Флорида с площ близо 1200 кв.км, стопанство с десетки хиляди говеда, овошки и дървообработване. Социологът Крагън оценява стойността на фермата на един милиард долара.
 
Има и клонове, занимаващи се с недвижими имоти като City Creek Reserves Inc., която стои зад търговския център и свързаните с него жилищни кооперации.

Медиите, принадлежащи на църквата, оценяват разходите по комплекса на 1,5 млрд. долара.
 
„Всеки ден милиарди долари минават от ръка в ръка“
 
Особено загадъчно е инвестиционното дружество Ensign Peak Advisors. Според антрополога Дейвид Смит, който е написал книга за финансите на църквата, това е ключовата структура сред бизнесите на мормоните и е много по-значима от компаниите, ориентирани към печалба.
 
Смит също е мормон и преди близо пет години е работил няколко месеца в управата на църквата.
 
Църковният вестник „Дезерет морнинг нюз“ цитира мениджър на Ensign Peak през 2006 г.: „Всеки ден милиарди долари минават от ръка в ръка“.
 
Майкъл Пурди, говорител на мормоните, отказва да коментира това изказване и посочва само, че Ensign Peak „управлява определени аспекти от финансовия портфейл на църквата“.
 
Историкът Майкъл Куин, който неотдавна написа книга за финансите на мормоните, посочва, че църквата разполага със „значителни резерви от налични средства“, които „инвестира във все повече акции, облигации и компании“.
 
Мормоните пък омаловажават значимостта на корпоративната си дейност – огромна част от приходите, които църквата използва за начинанията си, идвала от десятъка, а не от компании и инвестиции. Подчертава се също така, че средства от десятъка не се прехвърлят към дейности, насочени към печалба.
 
Изолацията налага изграждането на собствена търговия и банки
 
Самите мормони поставят компаниите си в контекста на историята и учението им. Религиозната общност, основана през 1830 г. в щата Ню Йорк, се мести все по на запад, често принудена от преследвания на немормони. В крайна сметка се установява в тогава напълно безлюдна територия в щата Юта.
 
Тази изолация наложила създаването на собствени магазини или банки, твърди църквата.
 
Пионерските времена през 90-те години на XIX век, през които мормоните се чувстват дискриминирани от другите американци и от правителството, са оставили като важен принцип материалната независимост.
 
И днес църквата учи членовете си да живеят без дългове и да имат под ръка резерви за тежки времена – не само пари, но и хранителен запас, достатъчен за три месеца. По същия начин тя определя компаниите си като „бели пари за черни дни“.
 
Селскостопанските предприятия, например, могат да послужат в случай на продоволствена криза, а медиите са „стратегически важни комункационни инструменти“.
 
Състояние, оценявано на 35 милиарда долара
 
Възниква обаче въпросът как тази философия се свързва с шикозния търговски център с магазини като Tiffany и Boss. Според говорителя Пурди църквата прави „обновяване и оживяване“ на родния си град Солт Лейк Сити, като центърът „никога не е бил възприеман като инвестиция за финансова печалба“.
 
Рон Мадсън обаче не може да бъде убеден в това. „На мен това ми се струва несъвместимо с църквата. Защо вместо това не построиха център за бездомни с всички екстри“, пита той.
 
Антропологът Смит също поклаща глава заради търговския център: „Така Солт Лейк Сити ще заприлича на Лас Вегас“.
 
Социологът Крагън оценява състоянието на църквата на 35 млрд. долара. Според него предвид богатството си мормоните доста се стискат за благотворителност.
 
Мормонската църква твърди, че между 1985 и 2011 г. е дала за „хуманитарни дейности“ над 1,4 млрд. долара, например, след земетресенията в Хаити и Япония. Крагън не оценява това като особено впечатляващо и посочва, че така църквата е дарила само 0,7% от изчисления от него годишен размер на десятъка. Други организации са много по-щедри.
 
Говорителят на църквата Пурди определя оценките на Крагън като „спекулативни“ и „некоректни“. Пряката хуманитарна помощ не дава пълна картина за благотворителната дейност на църквата, твърди той.
 
Пурди посочва програмата за социално подпомагане на нуждаещите се на местно равнище и „стотиците хиляди часове“, които членовете на паството прекарват, помагайки на ближния.
 
„Църквата е в ръцете на мениджъри“
 
Лично Брайън Джонстън от околностите на Вашингтон, който се определя като „полуактивен мормон“, не може да се оплаче от слаба готовност за помощ. Когато преди известно време загубил работата си, една година епископът на неговата общност осигурявал с хранителни продукти семейството му.
 
Джонстън оценява стойността на тази помощ на 10 000 долара. Той е благодарен, но въпреки това е на мнение, че църквата се е насочила в погрешна посока и набляга твърде силно на материалното и недостатъчно на духовното.
 
„Църквата е в ръцете на мениджъри. Погледнете биографиите на хората на върха, това са най-вече икономисти и адвокати. Трудно ще намерите теолог или философ“, посочва той.
 
Действително, главата на църквата Томас Монсън, който носи титлата „президент“ и в църквата има статут на пророк, има две висши образования по икономика. Сред дванайсетте „апостоли“ под него, които образуват втория по власт ръководен орган, мнозина също са следвали икономически специалности.
 
Самите критици обаче също вярват, че върховното ръководство се грижи най-вече за благоденствието на църквата, а не за личното си обогатяване.
 
„Томас Монсън сигурно има хубав живот, но определено не е толкова богат, колкото Мит Ромни“, отбелязва социологът Крагън.
 
 
Роланд Линднер, в. „Франкфуртер алгемайне“
превод: БТА
Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s